| ||
درقــرآن مجيد بيــش ازده آيه درمورد حجــاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.
حجاب به معنای پوشش است و در قرآن کریم هفت بار مطرح شده است. قرآن حجاب را موجب حفظ ارزش زن و مانع جلوه گری او در میان نانحرمان می داند. حجاب موجب صیانت او از گزند نااهلان و عامل امنیت زن در جامعه است. یکی از فلسفه های حجاب در فرهنگ اسلام مزین شدن زن به زینت تقوا و عفاف است. همچنین عفاف به معنای پرهیزگاری، خویشتن داری و نگهداشتن نفس از از فزون خواهی و حرام است که در قرآن چهاربار به گار رفته است. در نهج البلاغه امام علی (ع) بحث حجاب و عفاف در خطبه های امام بیشتر در موضوعات تقوا استنباط می شود و در سایر موارد تحت موضوعات پاکدامنی و مبارزه با هوای نفس قابل دریافت است. در قرآن مساله ی عفاف در آیه ی اول سوره نور بازتاب ویژه ای دارد و آیه ی پنج سوره ی مومنون عفاف را از خصلت های برجسته ی مومنان می داند. عفت را بعد از نماز و زکات و پرهیز از لغو مطرح نموده و آن را بر امانت ووفای به عهد مقدم داشته است. دامنه ی عفاف از گستردگی خاصی برخوردار است. گاه در امور اجتماعی مطرح می شود و گاه در فعل و انفعالات فردی. عفاف با دیگر فضایل، رابطه ی اثر و موثر دارد؛ زیرا در راس همه ی خوبی هاست . رعایت عفاف در جامعه ی اسلامی از یک طرف، نشان دهنده ی میزان اعتقادات درونی افراد جامعه است و از طرف دیگر، نشان دهنده ی اهمیت ارزش حجاب و عفاف در جامعه است.در یک تقسیم بندی عفاف به عفت درکردار، عفت در نگاه، عفت در پوشش، عفت در اظهار زینت، عفت در معاشرت، عفت در گفتار و عفت در اندیشه، تقسیم می شود که متناسب با موضوع، آیات قرآن و احادیث و خطبه ی امام علی (ع) قابل تأمل است نظرات شما عزیزان: برچسبها: حجابقراننهج البلاغه | یک شنبه 26 دی 1400
| | 8:44 | | بهاره کریمی | |
||
This Template Designed By Nushin |